Translate

Monday 2 April 2012

vitamin menjadi racun

sebenarnya kita x perlulah beria2 sgat u ambil makanan tambahan @ suplement.
vitamin dam mineral perlu u tubuh manusia dalam jumlah y kecil sahaja.. sekadar cukup untuk pastikan pertumbuhan normal, kawal kesihatan dan cegah pnyakit.

 
keperluan tubuh manusia

pngambilan brlebihan akan undang mudarat tau! vitamin larut lemak (A,D,E,K) berada lebih lama dalam badan kita berbanding vitamin larut air. vitamin boleh menjadi racun 'toksid' dalam badan sekiranya dose yang berlebihan diambil dalam jangka masa y pnjang tanpa saranan farmasi @ doktor.

Contoh2 keracunan vitamin

keracunan vitamin A
kulit: kering, gatal, kemerah2an, bersisik
kuku: rosak, kering
rambut: rapuh, gugur
tulang rapuh, hidung berdarah, kerosakan hati, kecacatan pd bayi dalam kandungan ibu.



keracunan vitamin D
mnyebabkan kandungan kalsium tinggi di dalam darah.
badan seseorang akan merasa lemah, sering keletihan, mengantuk, sakit kepala, loya, muntah2, sakit perut, cirit-birit, sembelit, sakit otot, dan tulang. jika tidak d rawat akan myebabkan kegagalan fungsi buah pinggang dan jantung.



keracunan vitamin E & K
boleh mgakibatkan loya, muntah, cirit-birit, gastrik,  menggangu kepekatan darah dalam tubuh dan berlaku perubahan pada najis.






nielah antara kesan2 yang dpat kita kongsi... vitamin bukan mcam gula-gula ye.. nak makan dapatkan nasihat yang pakar. sebaiknya ambillah vitamin daripada sumber alam dalam kuantiti yang berpatutan.

sayangilah
 fungsi hati

walaupun hanya vitamin, ia perlulah d simpan pada tempat yang selamat dari kanak-kanak dan berada pada suhu y sepatutnya untuk mnjaga kualiti vitanmin dan tidak mudah u kanak-kanak mencapai. kanak-kanak d syorkan mengambil dalam dos 'sukatan' yang sepatutnya untuk mngelak drpd keracunan akibat dos yang berlebihan..

sumber:iSIHAT 07/2011

2 comments:

Fid"s said...

Ok nice advice. Apa pun pemakanan perlu dijaga sepanjang masa kan?

fatin09 said...

iye.. setiap makanan mmpunyai zat2 tersendiri