Translate

Saturday, 2 June 2012

Alhamdulillah...syukur nikmat Allah s.w.t

nilai BERSYUKUR amat penting. BERSYUKUR akan menyuburkan anugerah-anugerah yang Allah s.w.t. kurniakan kepada hamba-hambanya...

~ sentiasa bersyukur sentiasa senyum
~ sentiasa bersyukur sentiasa sihat
~ sentiasa bersyukur sentiasa bahagia
~ sentiasa bersyukur sentiasa ceria
~ sentiasa bersyukur sentiasa bergembira
~ sentiasa bersyukur sentiasa berada dalam ketenangan
~ sentiasa bersyukur sentiasa berbaik sangka
~ sentiasa bersyukur sentiasa erat hubungan
~ sentiasa bersyukur sentiasa hidup bermuafakat
~ sentiasa bersyukur sentiasa bersabar
~ sentiasa bersyukur sentiasa menghargai
~ sentiasa bersyukur sentiasa memberikan kebaikan
~ sentiasa bersyukur sentiasa yakin
~ sentiasa bersyukur sentiasa bersemangat juang
~ sentiasa bersyukur sentiasa positif
~ sentiasa bersyukur sentiasa hebat

Firman Allah s.w.t, surah Ibrahim, ayat 7, "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambah nikmat Ku kepada kamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azab Ku amatlah keras."

Monday, 23 April 2012

Sayang…Bahagiakah Kita? | iluvislam.com discover the beauty of islam

Sayang…Bahagiakah Kita? | iluvislam.com discover the beauty of islam

magnum vs super ring


angin saya petang ini dihiburkan dengan memakan snek kegamaran super ring dan ais krim coklat magnum..

rasa letih sikit bekerja ari nie.. nak ceriakan mood  hati pergi lah beli ais krim pas balik keja..huhu.. beli pula kat stesen minyak.. memang banyak pilihan ais krimlah.. best gak rasa ais krim terbaru nie.. tengah hot promosi saya ada rasa tergoda lah dengan gambar- gambar ais krim melekat kat kedai tu


lepas jew makan ais krim, makan snek lah pula.. tengah-tengah syok makan teringatlah pula saya pada kenangan waktu kecil-kecil dulu.. dulu saya nie memang pengemar super ring. rasa keju dulu terbaiklah.. sekarang al maklumlah barang dah naik harga..hak..hak..hak..

~lot of the rings~

kalo nak tahulah kan.. zaman kecil-kecil dulu saya suka makan sambil bermain macam nie lahh.. abis tangan dan jari jemari melekat pewarna merah snek nie.. bila dah siap susun cincin-cincin emas nie baru lah saya makan. Sampaikan adik-adik saya terliur bila saya buat cam ni.. diorang pun terikut-ikut buat sama macam kakak.. kakak dah berjaya menarik minat adik-adik dan mempengaruhi nya..huhu
~seronok tau main-main cam nie..~

tunjuk kat budak-budak memang tergoda punyer lah.... agak-agak jatuh x cincin-cincin nie kalo di terbalikkan ke bawah.. hmm.....?????

Sunday, 15 April 2012

mango/mempelam/pauh..?

buah ape..?
semalam saya rasa nak makn sngat2 buah nie... saya adala  bg tahu suami nak makn sgt2 buah pauh putik.. sampaikan kami nak pergi cari kat kedai.  x tahu lar kanape mlut nie rasa nak makan pauh cicah colek kicap.

tetibe dengan rezeki Allah S.W.T memang kebetulan sangat2 dahan pkok pauh dkat  umah patah, suami ambilkan sebiji buah to untuk saya. besar sangat buah to.. maloncat riang la saya bila suami tnjuk buah yang dia ambil. yang romantiknya kami makan colek pauh bersama2 tau.. sampai mnjilat jari..hehe.. memang rasa bertuah sangatlah lah semalam hajat nak makan 2 tercapai.

 
rezeki....ku
skarang musim buah mempelam dah laa.. seluruh tempat yang saya pergi ada pkok mempelam yang berbuah lebat. pendek kata seluruh kampung adn bandar pelbagai jenis pokok mempelam dah berbuah. mana2 pokok yang belum berbuah lg to harap2 tuannya bersabarlah yee..

saya dari kecil sampai ke besar memang suka makan buah pauh.. buah pauh nie boleh di makn dengan banyak cara... saya pernah makan buah nie cicah garam sahaja , ada cicah gula, ada cicah garam campur gula, ada cicah kicap, ada makan dengan belacan sahaja, ada cicah serbuk asam masin, ada sapu asam masin yang bentuk biji kt buah baru gigit makan, hiris-hiris jerukkan, ada jeruk air gula, ada jeruk pedas.. makan kerabu buah mangga pn sedap. macam2 la.. kalo nak di ceritakan..... semuanya sedap kalo kena taim2 yang teringin betul2.. 

apa2 pn saya berterima kasih dkat Allah S.W.T yang Maha Pemberi rezeki dan x lupa juga suami tercinta.

Saturday, 7 April 2012

Bomoh Patah

pecaya atau tidak...? penah dengar atau tidak...? saya ada cerita tntang bomoh patah.
ada banyak cerita saya dgar tentangnya.. tapi saya nak ceritakan kes yang terbaru aje lah yee...

semalam saya dapat berita dari emak, 3 hari lepas adik sepupu perempuan brumur 6tahun terjatuh dari tangga rumah dia bergolek2 sampai ke tanah. sedang dia asyik bermain di anjung dapur rumah oleh kerana kebuasan seorang kanak-kanak nie pun boleh terjatuh, tulang pergelangan tangannya patah dengan takdir Yang Maha Esa lagi Berkuasa.. korang bayangkanlah.. bagaimana perasaan ibu bapanya bila mndapati anak kandung mendapat kecelakaan begitu..semestinya perasaan teramat2 risau memang wujud.

Dikhabarkan.. setelah anak ini mngadu kesakitan,ibu bapanya telah mngambil keputusan  mmbawa anaknya berjumpa dengan bomoh patah untuk merawat tempat yang sakit. Pada fikiran ibu bapanya, kemungkinan anaknya mgalami kcederaan dalaman. Untuk mendapatkan rawatan yang palin cepat dan memudahkan urusan.. tanpa munggu lama d klinik atau hspital ataupn sebab2 mereka yang lain tanpa saya ketahui... bomoh diberi tanggungjawab untk merawat anaknya.

Anaknya d bawa pulang ke rumah dgan keadaan tangan berbalut kain perca dgan harapn pulih seperti sediakala. 2 hari kemudian anak mngadu kesakitan dan sukar menggunakan fungsi tangannya itu. ayah mngambil keputusan mbawa anaknya ke klinik kesihatan terdekat untuk pemeriksaan yang lebih arif. ayah diberitahu oleh  pegawai kesihatan bhawa kecederaan anak adalah serius perlu mndapatkan pemeriksaan dan rawatan lanjut di hospital kerajaan.

anak dibawa ambulan untuk rujukan pakar di hospital. setelah d x-tray sah lah pergelangan tangan anak patah dan perlu di balut simen sbagai langkah pertumbuhan semula sel-sel tulang dengan betul. keesokkan  setelah simenkan. anak d bawa pulang ke rumah. sekarang masih dalam keadaan pemulihanlah...

dari kisah ini, sebagai msyarakat y perihatin renung2kanlah..... baik y trsurat mahupn tersirat....

Monday, 2 April 2012

vitamin menjadi racun

sebenarnya kita x perlulah beria2 sgat u ambil makanan tambahan @ suplement.
vitamin dam mineral perlu u tubuh manusia dalam jumlah y kecil sahaja.. sekadar cukup untuk pastikan pertumbuhan normal, kawal kesihatan dan cegah pnyakit.

 
keperluan tubuh manusia

pngambilan brlebihan akan undang mudarat tau! vitamin larut lemak (A,D,E,K) berada lebih lama dalam badan kita berbanding vitamin larut air. vitamin boleh menjadi racun 'toksid' dalam badan sekiranya dose yang berlebihan diambil dalam jangka masa y pnjang tanpa saranan farmasi @ doktor.

Contoh2 keracunan vitamin

keracunan vitamin A
kulit: kering, gatal, kemerah2an, bersisik
kuku: rosak, kering
rambut: rapuh, gugur
tulang rapuh, hidung berdarah, kerosakan hati, kecacatan pd bayi dalam kandungan ibu.



keracunan vitamin D
mnyebabkan kandungan kalsium tinggi di dalam darah.
badan seseorang akan merasa lemah, sering keletihan, mengantuk, sakit kepala, loya, muntah2, sakit perut, cirit-birit, sembelit, sakit otot, dan tulang. jika tidak d rawat akan myebabkan kegagalan fungsi buah pinggang dan jantung.



keracunan vitamin E & K
boleh mgakibatkan loya, muntah, cirit-birit, gastrik,  menggangu kepekatan darah dalam tubuh dan berlaku perubahan pada najis.






nielah antara kesan2 yang dpat kita kongsi... vitamin bukan mcam gula-gula ye.. nak makan dapatkan nasihat yang pakar. sebaiknya ambillah vitamin daripada sumber alam dalam kuantiti yang berpatutan.

sayangilah
 fungsi hati

walaupun hanya vitamin, ia perlulah d simpan pada tempat yang selamat dari kanak-kanak dan berada pada suhu y sepatutnya untuk mnjaga kualiti vitanmin dan tidak mudah u kanak-kanak mencapai. kanak-kanak d syorkan mengambil dalam dos 'sukatan' yang sepatutnya untuk mngelak drpd keracunan akibat dos yang berlebihan..

sumber:iSIHAT 07/2011

Friday, 30 March 2012

aktiviti sebelum tidur

adakala kita ni akan terasa trlalu bosan sebelum mahu tido malam, selalu rasa lemah daya kn.. hanya brfikir senang letak kepala terus tutup mata. 2pn mujur kalo dapat tutup mata dgn cepat dan tido lena. bila terasa bosan apa kata korang termenung sekejap mlihat keadaan bilik sekeliling korang. apa yang boleh membantu korang untuk senyum sendiri sebelum tidur..

kalo korang nak tahu nie la aktiviti saya sebelum tido..

cute kan..kan..
best perhati bilik sblum tido.. dpat tgok anak burung yang comel di cadar katil pn jadilah..huhu.. anak burung nie dah bersama saya lebih kurang 4 tahun. dia setia tau.. tiap2 hari saya sayangkan dia.

namanya `luluu...cu...'


nama luluu...cu... diambil sempena gayanya yang lucu. cuba tgok aksinya kalo nak ikut senaman bgitu sbelum tido pn bley gak..hehehe... tgok aksi luluu..cu.. sebelum tido buat saya trsenyum sorang2.. boleh rasa senang dan tenag la hati ni..

ya...!! u can do it

`berdoa' dan renungkan kebolehan anda sebagai manusia yang hebat sebelum anda melelapkan mata. tanamkan impianmu.. insyaallah anda akan bangun tido dengan lebih yakin esok pagi


1.2.3 iyah...iyeh...

angap setiap apa yang kita lakukan tiada paksaan.. kita yang mrancang mnentukannya... selamat malam...^c^ all de best!!!

Thursday, 29 March 2012

Bismillahirahmanirahim

Segala puji-pujian bagi Allah SWT selaku pencipta, pemerintah dan pentadbir alam sejagat. Selawat dan salam atas junjungan Nabi Muhammad SAW serta ahli kekuarga Baginda dan para sahabat serta sekalian pengikut setia Baginda sampai ke akhir zaman.


 Kesedaranku trhadap tapak kaki ku mlangkah amat mmberi erti


f&f
langkah x berkaki...hehe


 Dengan kkuasaan dan izin Allah SWT manusia d cipta mmpunyai kaki untk beri kmampuan mlangkah tanpa batasan. Ia berpasangan ada kiri ada kanan.  Saling bersama dalam apa jua kdaan skali pn.

jika salah satu kaki bermasalah ada psangannya yang automatik mmbantu, kalo x caye cuba anda naik tangga.. mesti kaki y sebelah lagi akan mmbantu. saling mmbantu bru la brjaya naik tangga dgan mudah kn..



alhamdulillah.. ada selipar bertuah ni dapat jugak ku merasa nikmat berjalan.. selipar ni sbenarnya wat alas kaki kt dapur umah sewa utk pastikan kaki bebas kotoran baru la selesa.

Friday, 23 March 2012

1)Apabila soal bisnes dibincangkan sudah semestinya kita mementingkan keuntungan. Keuntungan bukanlah sesuatu yang mudah diperolehi. Oleh sebab itu, kita memerlukan idola yang tepat untuk dijadikan top model dalam semua hal yang mahu kita kerjakan.  Adanya idola membolehkan kita mendapat nasihat-nasihat dan tunjuk ajar yang positif berkaitan selok belok perniagaan daripadanya. Idola juga boleh dijadikan pencetus semangat dalam apa jua keadaan dan rintangan yang melanda. Dalam  menjalankan bisnes, kita seharusnya bijak memilih idola. Idola yang memacu keuntunganlah yang patut dicari.

Bisnes bukanlah sesuatu yang mudah dikerjakan. Tidak semua strategi yang di rancang menjadi. Walaupun berusaha keras kalau tak memiliki ilmu niaga yang betul kita akan buntu jalan juga. Bak kata pepatah menuntut ilmu biarlah berguru. Dalam bisnes kita memang perlukan seorang yang boleh membangkitkan semangat kita. Seorang mentor yang memang seorang usahawan yang berjaya mencipta rekod.  Dan apabila kita mengadu padanya 'aku berniaga ni dah dua minggu, merosotlah, tak mencapai sasaran'. Dia akan bertanya kita 'Berapa jualan engkau sekarang?'. 'Dulu-dulu selalu lima ratus, sekarang cuma empat ratus'. Dijawab 'Empat ratus bagus lagi, aku dulu pernah lima puluh saja'. kan anda boleh terfikir peluang tu masih ada!

first day .inc

This is the first day i,m in blogging huhu