Translate

Saturday, 7 April 2012

Bomoh Patah

pecaya atau tidak...? penah dengar atau tidak...? saya ada cerita tntang bomoh patah.
ada banyak cerita saya dgar tentangnya.. tapi saya nak ceritakan kes yang terbaru aje lah yee...

semalam saya dapat berita dari emak, 3 hari lepas adik sepupu perempuan brumur 6tahun terjatuh dari tangga rumah dia bergolek2 sampai ke tanah. sedang dia asyik bermain di anjung dapur rumah oleh kerana kebuasan seorang kanak-kanak nie pun boleh terjatuh, tulang pergelangan tangannya patah dengan takdir Yang Maha Esa lagi Berkuasa.. korang bayangkanlah.. bagaimana perasaan ibu bapanya bila mndapati anak kandung mendapat kecelakaan begitu..semestinya perasaan teramat2 risau memang wujud.

Dikhabarkan.. setelah anak ini mngadu kesakitan,ibu bapanya telah mngambil keputusan  mmbawa anaknya berjumpa dengan bomoh patah untuk merawat tempat yang sakit. Pada fikiran ibu bapanya, kemungkinan anaknya mgalami kcederaan dalaman. Untuk mendapatkan rawatan yang palin cepat dan memudahkan urusan.. tanpa munggu lama d klinik atau hspital ataupn sebab2 mereka yang lain tanpa saya ketahui... bomoh diberi tanggungjawab untk merawat anaknya.

Anaknya d bawa pulang ke rumah dgan keadaan tangan berbalut kain perca dgan harapn pulih seperti sediakala. 2 hari kemudian anak mngadu kesakitan dan sukar menggunakan fungsi tangannya itu. ayah mngambil keputusan mbawa anaknya ke klinik kesihatan terdekat untuk pemeriksaan yang lebih arif. ayah diberitahu oleh  pegawai kesihatan bhawa kecederaan anak adalah serius perlu mndapatkan pemeriksaan dan rawatan lanjut di hospital kerajaan.

anak dibawa ambulan untuk rujukan pakar di hospital. setelah d x-tray sah lah pergelangan tangan anak patah dan perlu di balut simen sbagai langkah pertumbuhan semula sel-sel tulang dengan betul. keesokkan  setelah simenkan. anak d bawa pulang ke rumah. sekarang masih dalam keadaan pemulihanlah...

dari kisah ini, sebagai msyarakat y perihatin renung2kanlah..... baik y trsurat mahupn tersirat....

1 comment:

Fid"s said...

ok pasal tulang patah ye.