Translate

Sunday, 15 April 2012

mango/mempelam/pauh..?

buah ape..?
semalam saya rasa nak makn sngat2 buah nie... saya adala  bg tahu suami nak makn sgt2 buah pauh putik.. sampaikan kami nak pergi cari kat kedai.  x tahu lar kanape mlut nie rasa nak makan pauh cicah colek kicap.

tetibe dengan rezeki Allah S.W.T memang kebetulan sangat2 dahan pkok pauh dkat  umah patah, suami ambilkan sebiji buah to untuk saya. besar sangat buah to.. maloncat riang la saya bila suami tnjuk buah yang dia ambil. yang romantiknya kami makan colek pauh bersama2 tau.. sampai mnjilat jari..hehe.. memang rasa bertuah sangatlah lah semalam hajat nak makan 2 tercapai.

 
rezeki....ku
skarang musim buah mempelam dah laa.. seluruh tempat yang saya pergi ada pkok mempelam yang berbuah lebat. pendek kata seluruh kampung adn bandar pelbagai jenis pokok mempelam dah berbuah. mana2 pokok yang belum berbuah lg to harap2 tuannya bersabarlah yee..

saya dari kecil sampai ke besar memang suka makan buah pauh.. buah pauh nie boleh di makn dengan banyak cara... saya pernah makan buah nie cicah garam sahaja , ada cicah gula, ada cicah garam campur gula, ada cicah kicap, ada makan dengan belacan sahaja, ada cicah serbuk asam masin, ada sapu asam masin yang bentuk biji kt buah baru gigit makan, hiris-hiris jerukkan, ada jeruk air gula, ada jeruk pedas.. makan kerabu buah mangga pn sedap. macam2 la.. kalo nak di ceritakan..... semuanya sedap kalo kena taim2 yang teringin betul2.. 

apa2 pn saya berterima kasih dkat Allah S.W.T yang Maha Pemberi rezeki dan x lupa juga suami tercinta.

4 comments:

syiela said...

kalo angin teringin tu datang tetap carik sampai jumpa :)

Bui Junaidi said...

MESTI SEDAP NI..KALAU KAK BUI,HIRIS2 DULU PASTU LETAK DLM PETI SEJUK..MAKAN MASA HARI PANAS2..SYOKKKK

Fid"s said...

ok nice entry...

QasehSuci said...

kalau kat perlis lagi best ader mempelam harum manis...